2024-03-29T14:30:34Z
https://ksem.qhu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2179
کتاب و سنت
1395
4
9
بررسی رابطه متقابل تفکر و تقوی در قران کریم
عظیم اله
نبی لو
در متون دینی بین بسیاری از مفاهیم ارتباط متقابل وجود دارد. دو مفهوم « تفکر» و « تقوی» از مفاهیمی هستند که این پیوند در آنها به وضوح مشاهده می شود. نوشتار پیش رو با روش توصیفی - تحلیلی در مقام بررسی رابطه متقابل این دو مفهوم برآمده و به اختصار به بیان تاثیرات تفکر در تقوی و بالعکس پرداخته است. از این رو به معبر قرار گرفتن تفکر برای تقوی و تعمیق تقوی توسط تفکر در بخش تاثیرات تفکر بر تقوی اشاره نموده و هدایت فکری و هشدار دهی را در بخش تاثیرات تقوی بر تفکر مورد توجه قرار داده است همچنانکه به رابطه مراتب تقوی با اندیشه ورزی و سِرِّ مخاطب قرار گرفتن اندیشه ورزان اشاره نموده و در نهایت پیوند این دو مفهوم را پیوندی ضروری و واجد اثار می داند.
رابطه متقابل
تقوی
تفکر
قران کریم
2016
05
21
5
21
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12842_3f0ce7adbd28661c1015ab4aa7effabc.pdf
کتاب و سنت
1395
4
9
مبانی قرآنی توبه در صحیفه سجادیه
مهدیه
اکبرلو
محمدعلی
مهدوی راد
صحیفۀ سجادیه، میراث گرانقدر و زندگیساز سیّد ساجدان علیبن الحسین(ع) است که به زبور آل محمّد(ص) مشهور گشته است. در ذیل حدیث متواتر و ارجمند ثقلین و نیز مفاد کلام رسولالله(ص) «انتم مع القرآن و القرآن معکم» آموزههای روایی و قرآنی همسوی و همسان هستند. بدینسان مطالعۀ درونمایۀ صحیفۀ سجادیه از این منظر پژوهشی ضروری و ثمربخش است. چنانچه در بررسی، ارتباط محتوایی ژرف میان این دو میراث گرانسنگ تبیین شود، میتواند دلیلی استوار به صحت انتساب صحیفه به امام(ع) باشد. این پژوهش با تبیین ارتباط قرآن و صحیفه و توجه به تفسیر آیات درزمینۀ خاستگاههای توبه تلاشی در راه نشان دادن پیوند محتوایی این دو کتاب شریف است. پژوهش حاضر، با مراجعه به صحیفۀ سجادیه، مهمترین خاستگاههای توبه را - که ریشه در ذات متعالی و صفات کمال پروردگار دارد مانند قدرت، رحمت، غفّاریت، توابیّت، فضل - استخراج نموده، سپس هرکدام از این اصول را مورد تحلیل و بررسی بیشتر قرار داده است.
2016
05
21
22
40
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12843_d71e3bd41d165a5454813a45b0cffb43.pdf
کتاب و سنت
1395
4
9
موانع اخلاقی تعقل از منظر قرآن و روایات
هاجر
محسن زاده
محمد
رنجبر حسینی
عقل در وجود انسان به عنوان ودیعهای الهی برای هدایت بشر است. انسان به واسطهی خردورزی و تعقل در مسیر درست زندگی قرار میگیرد و به سعادت دست مییابد. گاه عقل به سبب وجود آفاتی دچار انحراف میشود. این آفات و موانع موجب ضعف عقل، ضعف در قدرت شناخت، تشخیص و بینش و تغییر نگرش فرد می شوند. انسان به منظور دستیابی به اندیشه ای پاک و نورانی باید درصدد شناخت و سپس رفع این موانع باشد. یکی از موانع تعقل، موانع اخلاقی می باشد. در نصوص دینی به مانعیّت صفات رذیله اخلاقی در تعقل آدمی اشاره شده است؛ لذا این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی به بررسی موانع اخلاقی تعقّل از منظر آیات و روایات پرداخته است که حاصل آن چنین شد: هوای نفس، حب دنیا، عجب و خودپسندی، کبر و غرور، حرص و طمع و گناه از مهمترین موانع اخلاقی تعقّل از منظر قرآن و روایات شمرده شدهاند.
موانع تعقّل
موانع اخلاقی
عقل
قلب
2016
05
21
41
62
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12844_aefcd483b0578262cb041486be7d503e.pdf
کتاب و سنت
1395
4
9
موانع قبولی عمل از منظر قرآن و روایات
فاطمه
یگانه
هادی
حجت
تفاوت عمل در جهانبینی دینی با دیگر نگرشها در این است که عمل، صرفاً کارکرد مادی و دنیوی ندارد و تنها عملی مایۀ سعادت و رستگاری است که در بارگاه الهی پذیرفته شود. با تأمل در آیات و روایات میتوان عواملی را که مانع پذیرش عمل و موجب تباهی آن میشود به سه دسته تقسیم کرد: 1- موانع اعتقادی از جمله: کفر، شرک، نفاق؛ 2- موانع رفتاری عام مانند: انجام ندادن واجبات، فسق، گناه؛ 3- موانع رفتاری خاص از جمله: دنیاطلبی،عاق والدین، تهمت، غیبت، حسد و... تقسیم کرد. در این مقاله به استناد آیات و روایات این عوامل شناسایی و بررسی شدهاند.
2016
05
21
63
83
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12845_c25d481e2fedaf7491b0498dc05a72f3.pdf
کتاب و سنت
1395
4
9
نسبت محتوایی کتابهای آسمانی از منظر قرآن کریم
مطهره
جعفری
جلیل
پروین
قرآن، بهعنوان کاملترین و آخرین کتاب آسمانی، از کتابهای آسمانی گذشته با عناوین عام و خاصی همچون کتاب، صحف، زُبُر، الواح، تورات، انجیل و زَبور یاد میکند. در این مقاله، نسبت محتوایی کتابهای آسمانی پیشین با یکدیگر و نیز نسبت محتوایی قرآن با آنها بررسی و تحلیل قرار شده است. از نظر محتوایی، تورات اصیل، بیشتر از سنخ احکام و اعتقادات (توحید، معاد، نبوت)، و انجیل اصلی، بیشتر از سنخ موعظه و اخلاق بوده و همین امر، سبب شده است که این دو کتاب در کنار هم، وسیلۀ هدایت مردم معرفی شوند. اما قرآن، بهعنوان کاملترین و آخرین کتاب آسمانی، «مُهَیمِن» بر کتابها آسمانی گذشته معرفی شده است. لذا، نسبت قرآن کریم با تمام کتابهای آسمانی پیشین، عموم و خصوص مطلق و نسبت دو کتاب تورات و انجیل با یکدیگر، عموم و خصوص من وجه است. دربارۀ محتوای صحف ابراهیم(ع) و زبور داود(ع) علیالظاهر مطلبی در قرآن نیست.
2016
05
21
84
107
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12846_27cb7106bdf11115f65aa88549fc3c46.pdf
کتاب و سنت
1395
4
9
وجوه معنایی واژۀ «امة» در قرآن (بررسی و نقد ترجمههای فارسی)
پوران
میرزایی
از آنجا که زبان قرآن عربی است و فهم آن برای مسلمانانی که به این زبان احاطه ندارند دشوار است، ترجمه این کتاب مقدس به سایر زبانها، از جمله زبان فارسی، از دیرباز مورد توجه عالمان قرار گرفته است اما یافتن معادل درست و یا بهتر، برای واژهها و عبارات قرآنی کاری بس دشوار است که از سوی مترجمان با خطا روبهرو شده است. از جملۀ این کلمات واژۀ «امة» است که در زبان عربی در بیش از چهارده معنا به کار رفته که پنج گونۀ معنایی آن در قرآن کریم آمده است. این وجوه معنایی عبارتاند از: جماعت، دسته یا گروه دارای وجه مشترک، کیش و آیین، مدت و زمان، پیشوای اسوه و خواص مؤمنان، خلق. ترجمۀ دو گونۀ اخیر که در مجموع پنج آیه را دربر میگیرد میان مترجمان، اختلافی است و در برخی آیات هیچ معادل صحیحی از مترجمان ذیل آیه ارائه نشده است. این پژوهش با مقایسه و نقد تفسیری-لغوی ترجمههای فارسی، به کاوش در این زمینه پرداخته که ثمرۀ آن یافتن معادل معانی پیشوا و خلق برای این دسته از آیات است.
2016
05
21
108
127
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12847_b72f83dd7f4fbb874e252622a44978d3.pdf