دانشگاه قرآن و حدیث
کتاب و سنت
3
8
2015
12
22
حکمت نسخ های قرآنی از دیدگاه آیت الله معرفت و علامه طباطبایی
5
21
FA
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12736.html
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12736_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
کتاب و سنت
3
8
2015
12
22
مستندات قرآنی و گونه شناسی احادیث باب الرضا بالقضاء
22
43
FA
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12737.html
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12737_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
کتاب و سنت
3
8
2015
12
22
نشانه های توحیدی با تاکید بر واژه های لآیات قرآن کریم
44
64
FA
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12738.html
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12738_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
کتاب و سنت
3
8
2015
12
22
معناشناسی قلب در نهج البلاغه
65
88
FA
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12739.html
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12739_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
کتاب و سنت
3
8
2015
12
22
انحرافات اعتقادی یهودیان و مسیحیان از آئین حنیف إبراهیم (علیه السلام)
89
108
FA
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12740.html
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12740_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
کتاب و سنت
3
8
2015
12
22
تحلیل عملکرد اجتماعی حضرت نوح علیه السلام بر پایه قرآن
109
127
FA
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12741.html
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12741_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه قرآن و حدیث
کتاب و سنت
3
8
2017
02
01
حکمت نسخهای قرآنی از دیدگاه علامه طباطبائی و آیت الله معرفت
5
22
FA
نسخ به معنی زایل کردن و از بین بردن چیزی به واسطۀ چیزی دیگر است که پس از آن میآید. چنانکه میگویند خورشید سایه را نسخ کرد و پیری جوانی را؛ و از این واژه گاه معنی «إزاله» و گاه معنای «إثبات» و گاهی هر دو امر برداشت میشود. شبهات زیادی دربارۀ انگیزۀ نسخ آیات قرآن وجود دارد و پاسخهای بسیاری به آنها داده شده که از این میان دیدگاه علامه طباطبایی <strong>;</strong> به عنوان شاخص تفسیر شیعی و آیت الله معرفت <strong>;</strong> به عنوان شاخص علوم قرآنی شیعی اهمیت بسیاری دارد.
در این نوشتار، نخست، به مفهوم شناسی مسالۀ نسخ و تعاریف دو عالم بزرگوار و سپس به بیان اقسام نسخ از دیدگاه ایشان پرداخته شده است؛ سپس به حکمتهای نسخ در قرآن از منظر علامه و آیت الله معرفت (رحمة الله علیهما) پرداخته شده که در مجموع چهار حکمت: تبعیت از شرایط، تخفیف، آزمایش، و ضرورت حرکت تدریجی به دست آمد. البته آیت الله معرفت <strong>;</strong> معتقد بودند تقریباً تمام آیات منسوخ از نوع نسخ مشروط هستند. در پایان مقایسۀ عملکرد این دو بزرگوار در آیات منسوخِ انجام شد و مشخص شد دو حکمت تخفیف و تبعیت از شرایط در آنها جاری است.
نسخ، ناسخ، علامه طباطبایی,، آیت الله معرفت,، فلسفۀ نسخ
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12785.html
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12785_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf